Coretan Online Ku

Senin, 27 Januari 2014

THAHARAH ( BERSUCI )



A. Thaharah ( Bersuci )
1. Pengertian Thaharah
    Thaharah secara bahasa berarti adalah bersih ( nadhafah ), suci ( nazahah ), terbebas (khulus ), dari kotoran ( danas )Seperti di dalam AlQuran :
      " sesungguhnya mereka adalah orang - orang yang berpura-pura mensucikan diri" ( Q.S. AlAraf : 82 )
      " sesungguhnya Allah menyukai orang - orang yang bertaubat ( menghilangkan ) penghalang yang timbul dari hadast dan najis.
     Thaharah atau bersuci adalah membersihkan diri dari hadast,kotoran dan najis dengan cara tertentu yang telah di tentukan.
2. Macam - macam Thaharah
     Thaharah terbagi menjadi dua bagian :
1. Suci dari hadast ialah bersuci dari hadast kecil yang dilakukan dengan wudhu atau tayamum, dan besuci dari hadast besar yang dilakukan dengan mandi
2. Suci dari najis ialah membersihkan badan, pakaian dan tempat dengan menghilangkan najis dengan air

2.1. Bersuci dari Hadast

2.1.a. Pengetian hadast 
          Hadast secara etimologi ( bahasa ) artinya tidak suci atau keadaan badan tidak suci. Adapun menurut terminologi ( Istilah ) Islam, hadast adalah keadaan badan seseorang yang tidak suci atau kotor sehingga menjadikan tidak sahnya dalam melakukan sesuatu ibadahtertentu yang menuntut keadaan badan bersih dari hadast dan najis, sepeprti shalat thawaf, 'itikaf,. Hadast dapat dihilngkan dengan cara berwudhu , mandi wajib, dan tayamum.

2.1.2  Macam-macam Hadast 
          Macam-macam hadast dibagi menjadi 2 macam :
1. Hadast bessar ialah keadaan seseorang tidak suci dan supaya ia menjadi suci, maka ia harus mandi atau jika tidak ada air dengan tayamum.

Adapun hal-hal yang menyebabkan seseorang berhadast besar ialah :
BERSAMBUNG....






0 komentar:

Posting Komentar

 
Flag Counter

My Profile